fredag 6 mars 2015

Så gör jag en kortask med plats för presentkort

Idag tänker jag visa hur jag gör en kortask med plats för presentkort

Jag börjar med själva asken och utgår från ett kartongark som är 9 x 7”, bigar och viker 1” in från alla kanter samt på 4” och 5” på långsidan. Sen klipper jag in till de vikta kanterna, som syns på bilden.


Vill man kan man puncha ut en halvcirkel mitt på lock-kanten. Då blir asken lättare att öppna. Lägg undan den här kartongbiten så länge, det är lättare att dekorera den innan den är ihoplimmad.

Nu är det dags att göra insidan på kortet, där man kan placera sitt gavekort. Skär till en kartongbit som är 7 x 4 5/8”, biga och vik på 2 ¼, 3½ och 4 7/8” från långsidan.

Vik kartongbiten på mitten och klipp, skär eller stansa ut ett ”hål” för gavekortet. Jag har använt mej av en die.

Mät med ett kort ut hur långt hål du behöver och skär en smal skåra där kortet sedan ska placeras. Titta på bilden så ser du precis hur jag gör!

Nu har du kartongbitarna till hela din ask helt klara och det är enklast att dekorera nu, innan du limmar samman alltihop.

På just den här asken ville jag ha en dekoration på locket, som står upp litegrann. Jag gör ett ”stöd” av en liten kartongbit, som fästs genom en skåra i dekorpappret innan jag limmar fast det på locket.

Och så här blev asken i färdigt skick!

Flickan som ska få den fyller 14 och gillar att skriva egna berättelser, så jag har dekorerat med en liten penna, förutom det vackra stämpelmotivet från Phunnyface.
Insidan ser ut så här.

Tjejen tycker också om att läsa, så här finns ett stämpelmotiv, även det från Phunnyface,  med några böcker.´
Det är svårt att skriva nere i asken, så jag gjorde en lös tag som man kan ta upp när man ska skriva på baksidan av den.

På askens undersida finns min personliga stämpel med en bit av samma bokmotiv som på askens insida.
Hoppas att jag har inspirerat någon att prova sej på en sådan här ask! Det är inte svårt och det är ett perfekt sätt att ge bort ett presentkort på ett lite trevligare sätt!

4 kommentarer:

  1. Hej Cornelia!
    Ur läcker kortask du gjort, me like:)) Tack fina du att du visar hur man gör ett sådant. Det måste jag försöka testa:)) Det ser svårt ut just nu, men det klarnar kanske när man börjar;) Läcker stämpel, text och dies du använt:))
    I helgen blir det lite kalas här, alltid trevligt:))

    Ha nu en fin helg ni också:)
    Kramizar Marie

    SvaraRadera
  2. Tack för bra tut! Det här ska jag testa någon gång

    SvaraRadera
  3. Denne eske er bare lekker og flott tutorial :)

    SvaraRadera
  4. Olivia blev helnöjd, bilden av asken har spridits på fb. Monica

    SvaraRadera